وجود تجهیزات پزشکی لازم در هر خانه، چه اهمیتی دارند؟

کمبود ورزش، زندگی تحت فشار و سایر عادات ناسالم مهم‌ترین عوامل ایجاد بیماری‌های شایعی مانند دیابت، فشار خون، چاقی و بیماری‌های قلبی هستند. همه‌ی افراد باید به صورت روزانه یا حداقل به صورت هفتگی بر سلامتی خود نظارت داشته باشند. این کار ممکن است با وجود مشغله‌های کاری برای همه امکان پذیر نباشد. اما علم پزشکی پیشرفت کرده است و شما می‌توانید برای بررسی وضعیت سلامتی خود چندین دستگاه پزشکی را در خانه داشته باشید. این موضوع، نیاز به افزایش آگاهی در مورد تجهیزات پزشکی لازم در خانه و نحوه‌ی استفاده از آن‌ها را افزایش داده است. از این رو کاملا ضروری است که به طور منظم چهار علایم حیاتی در سیستم بدن یعنی دمای بدن، فشار خون، ضربان قلب یا نبض و میزان تنفس را کنترل کنید. بررسی مداوم سطح قند خون و تغییرات وزن بدن نیز به همان اندازه مهم است.

علاوه بر این، فوریت‌های پزشکی در هر زمان ممکن است پیش بیاید. این واقعیتی است که همه‌ی ما از آن آگاه هستیم. بنابراین برای مقابله با اتفاقات اورژانسی لازم است برخی تجهیزات پزشکی را در خانه داشته باشید تا در مواقع لزوم برای ارزیابی وضعیت اولیه‌ی بیمار، از آن‌ها استفاده کنید. در این مقاله تجهیزات پزشکی لازم در هر خانه و نحوه‌ی کار با آن را به شما آموزش خواهیم داد.

جعبه‌ی کمک‌های اولیه

جعبه‌ی کمک‌های اولیه و سازمان یافته، یکی از تجهیزات پزشکی است که می‌تواند به شما در نجات یک زندگی کمک کند. توصیه می‌شود برای کسب دانش و مهارت لازم برای ارائه کمک‌های اولیه، در دوره‌های آموزش کمک‌های اولیه شرکت کنید.

پس از استفاده از وسایل موجود در جعبه‌ی کمک‌های اولیه، در اسرع وقت محتویات جعبه را تعویض کنید. پس از هر بار استفاده یا در صورت عدم استفاده، هر ۱۲ ماه یک بار، جعبه‌ی کمک‌های اولیه را بررسی کنید. مطمئن شوید که تجهیزات در وضعیت مطلوبی قرار دارند، خراب نشده‌اند و تاریخ انقضای آن‌ها تمام نشده است. اطمینان حاصل کنید که موارد استریل، هنوز هم پلمپ و استریل هستند.

در جعبه‌ی کمک‌های اولیه چه چیزهایی وجود دارد؟

بسته‌های کمک‌های اولیه را می‌توان از داروخانه‌ها یا فروشگاه تجهیزات پزشکی خریداری کرد و یا اینکه خودتان آن را جمع کنید. در این صورت، ظرفی را انتخاب کنید که جادار باشد و به راحتی حمل شود. اگر تصمیم دارید خودتان جعبه‌ی کمک‌های اولیه را تهیه کنید، در اینجا ۲۰ مورد ضروری وجود دارد که باید مطمئن شوید که آن‌ها را در جعبه قرار می‌دهید:

  • کتابچه‌ی راهنمای کمک‌های اولیه
  • گاز پانسمان استریل در اندازه‌های مختلف
  • چسب نواری
  • باند در اندازه‌های مختلف
  • باند کشی
  • دستمال مرطوب ضد عفونی کننده
  • پماد آنتی بیوتیک
  • محلول ضد عفونی کننده (مانند پراکسید هیدروژن)
  • استامینوفن و ایبوپروفن
  • موچین
  • قیچی
  • بسته‌های سرد فوری یکبار مصرف
  • دستمال الکلی
  • دستکش پلاستیکی غیر لاتکس
  • چراغ قوه با باتری اضافی
  • دماسنج
  • پتو
  • راه هوایی دهانی-حلقی برای استفاده در CPR یا احیا
  • لوسیون کالامین
  • آتل

دستگاه اندازه گیری فشار خون یا دستگاه فشارسنج

اگر از فشار خون بالا یا پایین رنج می‌برید، با استفاده از دستگاه اندازه گیری فشار خون می‌توانید از مراجعه‌ی روزمره به پزشک جلوگیری کنید. پیشنهاد می‌شود از مقادیر فشار خون اندازه گیری شده خود یک لیست تهیه کنید و عددهای فشار خون ثبت شده را به طور مرتب به پزشک خود نشان دهید. دستگاه‌ فشارسنج برای نظارت بر اثرگذاری داروهای تجویز شده نیز کمک کننده هستند. توصیه می‌شود فشار خون را هر روز در یک زمان مشخص اندازه بگیرید.

فشار خون طبیعی معمولا در حدود ۱۱۰/۷۰ تا ۱۲۰/۸۰ است.

چگونه فشار خون را اندازه بگیریم؟

برای کنترل فشار خون با استفاده از بهترین فشار سنج، مکانی راحت برای نشستن با پشتی مناسب پیدا کنید. قبل از آن ۳ تا ۵ دقیقه آرام بنشینید. پاها را صاف روی زمین قرار داده و بازوی خود را روی میز و در سطح قلب قرار دهید. به پشتی صندلی تکیه دهید. بازو و کف دست به سمت بالا باشد.

برای اندازه گیری فشار خون با دستگاهی که کاف آن روی بازو بسته می‌شود،‌ کاف را دور بازو و یک سانتی متر بالاتر از خم آرنج قرار دهید. مطمئن شوید که لوله‌های خروجی از کاف، از جلو در مرکز خم آرنج قرار داشته باشند تا حسگر به درستی عمل کند. انتهای کاف را بکشید تا به طور مساوی در اطراف بازوی شما محکم شود. کاف باید به اندازه‌ای محکم باشد که بتوانید فقط نوک ۲ تا از انگشت‌ها را در زیر لبه بالایی کاف قرار دهید. مراقب باشید که پوستتان در هنگام بستن یا باد کردن کاف، به وسیله‌ی لبه‌های کاف نیشگون گرفته نشود.

سپس دکمه‌ی شروع را فشار دهید. در حین اندازه گیری فشار خون، ساکت و بی حرکت بمانید. کاف باد می‌شود، سپس به آرامی تخلیه می‌شود تا دستگاه بتواند فشار خون را اندازه گیری کند. وقتی کار دستگاه کامل شد، مانیتور فشار خون و نبض شما را روی صفحه‌ی دیجیتال نشان می‌دهد.

اگر مانیتور عددی نشان نداد، جای کاف را تغییر دهید و دوباره امتحان کنید.

قبل از اندازه گیری بعدی، استراحت کنید و حدود ۱ تا ۲ دقیقه صبر کنید.

یافته‌های خود را ثبت کنید. برخی از نمایشگرها می‌توانند میزان فشار خون را به طور خودکار اطلاعات مربوط به فشار خون‌های اندازه گیری شده را در خود ثبت کنند یا در رایانه یا دستگاه تلفن همراه بارگذاری کنند.

اندازه گیری فشار خون از مچ دست چقدر دقیق است؟

برخی از دستگاه‌های اندازه گیری فشار خون که روی مچ دست بسته می‌شوند، ممکن است دقیق باشند اما اگر دقیقا طبق دستورالعمل استفاده شوند. با این حال، انجمن قلب آمریکا (AHA) توصیه می‌کند از دستگاه اندازه گیری فشار خونی که در بالای بازو بسته می‌شود برای اندازه گیری فشار خون در منزل استفاده کنید. توصیه می‌شود از دستگاه‌های اندازه گیری فشار خون که روی مچ دست یا انگشت بسته می‌شوند، استفاده نکنید.

دستگاه‌های اندازه گیری فشار خون که روی مچ دست بسته می‌شوند، نسبت به موقعیت بدن بسیار حساس هستند. برای اندازه گیری دقیق، بازو و مچ باید در سطح قلب باشند. به طور کلی، فشار خون اندازه گیری شده از طریق مچ دست معمولا از مقدار اندازه گیری شده از طریق بازو، بالاتر و کم‌تر دقیق است. دلیل این امر این است که رگ‌های مچ دست باریک‌تر هستند و به اندازه‌ی رگ‌های بازویی در عمق زیر پوست نیستند.

برخی افراد نمی‌توانند فشار خون خود را از ناحیه‌ی بالای بازو اندازه بگیرند زیرا بازوی بسیار بزرگی دارند یا اندازه گیری فشار خون از ناحیه‌ی بازو را دردناک می‌دانند. در این موارد اندازه گیری فشار خون از طریق مچ دست قابل قبول است.